Milieuvriendelijke gladheidbestrijding: zo doen we dat
Sneeuw, ijzel of aanvriezende mist op komst? Ons gladheidbestrijdingsteam staat ‘s winters dag en nacht klaar om gladheid te bestrijden. We bestrijden gladheid op de gemeentelijke wegen en fietspaden in Harlingen, Leeuwarden en Waadhoeke. Dit doen we op basis van eigen gegevens uit de gladheidmeldsystemen met ondersteuning van MeteoGroep DTN.
“Sproeien waar het kan en strooien als het moet”
Milieuvriendelijk gladheid bestrijden
Omrin maakt gebruik van milieuvriendelijke gladheidbestrijdingsapparatuur. Dit zijn gladheidbestrijders die pekelwater sproeien in plaats van zout strooien. Op zowel de fietspaden als de wegen sproeien we met pekelwater; daarnaast kunnen we op de wegen kiezen voor bijvoeging van zout. Een duurzamer alternatief voor strooien met alleen zout. “Sproeien waar het kan en strooien als het moet”. Effectiever, innovatiever en beter voor het milieu en bijvoorbeeld je auto.
Wanneer de weg op?
Onze winterdienstcoördinator bepaalt het moment van strooien. Hij doet dit op basis van weersvoorspellingen van Meteo Consult in combinatie met de gegevens uit de GMS (lokale metingen van het wegdek).
Gladheidcoördinator Bert van der Molen: “Gladheidbestrijding is van veel verschillende factoren afhankelijk. Vorst hoeft niet automatisch te betekenen dat we ook moeten strooien”, vertelt Bert. “De temperatuur van het wegdek, de ondergrond, de lucht en het dauwpunttemperatuur zijn van invloed op de mate van gladheid van de weg.
Als de lucht- en dauwpunttemperatuur boven de temperatuur van het wegdek komen, treedt er condensatie op en moeten we sproeien en/of strooien bij een wegdek waarvan de temperatuur lager is dan 0 graden Celcius. Is het buiten -3 graden Celsius, maar de lucht- en dauwpunttemperatuur lager dan die van het wegdek, bijvoorbeeld bij droog weer, dan is sproeien en/of strooien niet nodig”, legt Bert uit. “Niet zo veranderlijk als het weer, dus van november tot april staat ons gladheidbestrijdingsteam dag en nacht paraat.”