Compliment voor de medewerkers milieustraten
Leestijd: Geplaatst op: 27-01-2016Inwoners die hun gemeentelijke milieustraat bezoeken, zijn heel tevreden over de aanwezige medewerkers. Uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Wecycle blijkt dat 76 procent vriendelijk wordt geholpen en 79 procent goed wordt geholpen. De milieustraat is een belangrijk inzamelkanaal voor afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen (e-waste). Om die reden voert Wecycle een grootschalige inlevercampagne met 330 gemeenten.
“De service op de gemeentelijke milieustraat aan de inwoner is heel belangrijk,” zegt Jan Vlak, directeur Wecycle. “Als mensen er goed en vriendelijk worden geholpen, blijven ze terugkomen. Samen met gemeenten willen we stimuleren dat zij daarbij ook klein e-waste zoals een föhn, mobieltje, scheerapparaat of boor en kapotte spaarlampen meenemen. Daar zetten we met onze huidige campagne op in.
50.000 euro voor lokale goede doelen
Inwoners die afgedankte kleine elektrische apparaten of spaarlampen naar hun milieustraat brengen, kunnen met hun smartphone ter plekke punten scoren. De 25 gemeenten die op 30 april 2016 de meeste punten per inwoner hebben verzameld, ontvangen van Wecycle een sponsorcheque van Euro 1.000,- voor een lokaal goed doel. In de eerste periode, die sloot 31 december 2015, deelde Wecycle reeds 25 cheques uit aan lokale goede doelen.
Hergebruik grondstoffen en minder CO2
In totaal haalt Wecycle jaarlijks 70 miljoen kilo aan oude TV’s, koelkasten, wasmachines, spaarlampen, computers, strijkijzers, koffiezetapparaten, geluidsboxen en andere apparaten op bij de milieustraten in Nederland. Deze ingezamelde apparaten en lampen laat Wecycle voor 82 procent recyclen tot nieuwe grondstoffen.
Over het onderzoek
TNS NIPO ondervroeg in een representatief onderzoek ruim 1.100 mensen van 18 jaar en ouder uit hun online panel.
Bron: Afvalgids