Bestuurlijke samenvatting AvA Afvalsturing Friesland NV
Leestijd: Geplaatst op: 18-12-2018Afgelopen vrijdag 14 december jl vond de Aandeelhoudersvergadering van Afvalsturing Friesland NV plaats. Op de agenda stond oa de bespreking van de situatie rond de REC.
De AvA is ten aanzien van de onderstaande vraagstukken tot de volgende conclusies gekomen:
1. Is er gevaar voor de volksgezondheid?
De AvA concludeert dat het voorkomen van negatieve effecten van de REC voor de volksgezondheid is geborgd in de vergunning van de REC door de provincie Fryslân en dat alle onderzoeken tot op heden uitwijzen dat er geen gevaar voor de volksgezondheid is geweest. De feiten zijn daarmee duidelijk, maar de uitleg hierover kan beter, zo stellen de aandeelhouders. Ondanks dat het wettelijk niet nodig is en dat de Tweede fase groep destijds heeft geadviseerd om de meting te stoppen, adviseert de meerderheid van de aandeelhouders de directie van Omrin om de continue dioxinemeting te hervatten als daardoor de onrust rond de REC wordt verminderd.
2. Wat is de technische staat van de REC?
De AvA concludeert dat de REC een moderne eigentijdse installatie is, die voldoet aan de stand der techniek, zoals in de vergunning van de provincie Fryslân wordt geëist. Indien de provincie Fryslân om andere, bovenwettelijke controle van de technische staat vraagt, dan verzoekt de AvA de provincie nader te verduidelijken wat er nu ontbreekt aan de periodieke inspectie.
3. Wat is goed omgevingsmanagement voor de inwoners van Harlingen?
De onrust in Harlingen over de REC blijft bij een groep inwoners aanhouden. Centrale vraag in dit verband is: wat is precies de behoefte van de inwoners van Harlingen bij een storing in de REC?
In de AvA is geconcludeerd dat er daarbij twee zaken relevant zijn:
- wat is er aan de hand?
- wat is het effect [van de storing] op mij?
En daarbij de duidelijkheid wie verantwoordelijk is voor welk proces. Tijdens een storing hebben de verschillende instanties ieder een eigen rol, maar daarnaast hebben ze ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid ten aanzien van de communicatie en omgevingsmanagement.
De AvA concludeert dat het omgevingsmanagement niet optimaal is ten aanzien van rol en inhoud. Dat kan en moet beter. Juist samenwerking moet zorgen voor het verminderen van onrust.
De AvA is daarom ook van mening dat de toon van de brief van de provincie Fryslân van 23 oktober 2018 aan de aandeelhouders van Afvalsturing Friesland NV niet bijdraagt een constructieve gezamenlijke oplossing. Omgevingsmanagement is aldus een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarin staat samenwerking met de overheden en de bevolking centraal. Betrokken instanties herkennen hun rol en zijn bereid te werken aan het optimaal informeren van de omgeving en het invulling geven van hun bestuurlijke rol.
Samen met de gemeente Harlingen, Provincie Fryslân, FUMO, Veiligheidsregio moet Omrin hierin een praktisch plan maken en uitvoeren. De aandeelhouders adviseren hierin meer tekst, uitleg en duiding van een storing te geven, zodat de kans groter is dat mogelijke ongerustheid wordt weggenomen. Een suggestie is om hierbij ook meer gebruik te maken van de mening van de inwoners van de gemeente Harlingen en een uitgebreider pakket van communicatiekanalen (o.a. onderzoeken van een app). Alleen zo kan de gezamenlijke verantwoordelijkheid invulling worden gegeven.
Klik hier voor de bestuurlijke samenvatting met gezamenlijke conclusies door de AvA.
Alle gezamenlijke inzet moet er volgens de AvA op gericht zijn om er samen met alle instanties voor te zorgen dat de REC het restafval van de aandeelhoudende gemeenten op een veilige en duurzame manier kan blijven verwerken en er daarbij naar te streven de onrust onder de inwoners van Harlingen structureel weg te nemen. Ter bespreking van de voortgang wordt in februari 2019 een bijeenkomst met de aandeelhouders van Afvalsturing Friesland NV georganiseerd, waarbij ook de andere instanties (gemeente Harlingen, provincie Fryslân, FUMO en Veiligheidsregio Fryslân) worden uitgenodigd.