Veelgestelde vragen Diftar+ gemeente Heerenveen
Wat is de startdatum?
De startdatum is 1 januari 2019. De routes blijven gelijk.
Wat verandert er?
De manier van betalen wijzigt. Met Diftar+ betaal je per kilo afval dat je aanbiedt.
Wat zijn de tarieven per 1 januari 2020?
Sortibak:
voorrijkosten € 1,-
prijs per kilo € 0,35
Biobak: gratis
Papierbak: gratis
Afval aanbieden in een (ondergrondse) verzamelcontainer: € 2,- per keer
Hoe kom ik aan een Biobakje?
Het Biobakje is gratis op te halen bij het gemeentehuis in Heerenveen.
Wat als ik een slot op mijn container wil zodat anderen er geen afval in kunnen gooien?
In eerste instantie adviseren we je te kijken of dit inderdaad gebeurt en je container alleen vol aan te bieden. Zo krijgen anderen geen kans er afval bij te gooien. Mocht de container door ons geleegd zijn maar het lukt je niet de container snel weer op je erf te zetten, kun je misschien met iemand afspreken dat hij/zij dat voor jou doet.
Wat als ik toch graag een slot op mijn container wil?
Als je besluit dat je een slot wil, kun je dit aan ons laten weten. Door telefonisch contact op te nemen met SYP.
De aanvragen worden verzameld, je krijgt bericht wanneer de sloten worden geplaatst.
Wat kost een slot?
Een slot kost €40,-
Wat als via Ideal betalen niet lukt?
Mocht dit niet lukken dan kun je het bedrag overmaken naar IBAN NL78ABNA0529717417 t.n.v. BV Fryslan Miljeu ZuidOost onder vermelding van ‘containerslot’, je naam, adres, huisnummer, postcode en woonplaats
Kan iemand met een slot ook mijn container openmaken?
Nee dat kan niet. Iedereen krijgt een uniek slot.
Wat als ik de sleutel van mijn slot kwijt ben?
Je bent zelf verantwoordelijk voor de sleutel. Ben je de sleutel kwijt, dan moet je op eigen kosten een nieuw slot aanvragen
Wat als mijn slot bevriest?
Als het slot bevroren is, kan de container toch door ons geleegd worden. Wil je de container zelf openen, probeer het slot dan te ontdooien met antivries of een slotontdooier of zet hem tijdelijk even binnen.
Wat als het slot stuk is?
Zorg er in het algemeen voor dat je de container niet te vol propt. In dat geval kan het zijn dat je het slot niet open krijgt. Als de container daardoor op de inzameldag niet door ons geleegd kan worden, komen we daarvoor niet terug.
Als het slot binnen drie maanden stuk gaat vanwege een technisch probleem valt dit binnen de garantie en krijg je een nieuw slot. Als het slot stuk gaat door oneigenlijk gebruik kun je op eigen kosten een nieuw slot aanvragen.
Hoe werkt het wegen van mijn container?
Het inzamelvoertuig weegt de container vlak voordat hij geleegd wordt en doet dit opnieuw als de container leeg is. Het verschil volle container – lege container is het aantal kilo’s afval. Het gewicht van de container en vastgeplakt afval wordt niet meegerekend. De containers worden afzonderlijk van elkaar gewogen.
Dit filmpje laat zien hoe het inzamelvoertuig de containers weegt in gemeente Ooststellingwerf. In gemeente Heerenveen werkt het precies zo. https://www.youtube.com/watch?v=jsjA1xfCTRo&t=6s.
Is het weegsysteem wel nauwkeurig?
Ja. Het weegsysteem wordt bij elke onderhoudsbeurt geïnspecteerd en waar nodig opnieuw afgesteld. Omrin ontvangt hier een certificaat van.
Hoe krijg ik inzicht in mijn aangeboden kilo’s afval?
Dit kan via het aanmaken van een account in de Omrin Afvalapp die sinds 3 december 2018 beschikbaar is.
Download de app in de Appstore of Playstore. Klik in de app op ‘meer’ rechtsonder in het scherm. Kies voor ‘aanmaken account’. Je doorloopt een introductie en krijgt de vraag de privacyvoorwaarden goed te keuren. Druk op ‘verder’. Hier vul je je adresgegevens in. Kies in het volgende scherm voor ‘account aanmaken’. Na het aanmaken van het account ontvang je van Omrin een brief met een QR-code. Zodra je de QR-code scant met de app is je account geactiveerd en kun je bijhouden hoeveel kilo rest- en gft-afval je per keer aanbiedt.
Ook als je aan een zandpadroute woont, kun je een account aanmaken. Je kunt dan alleen geen gewichten in zien omdat je containers niet worden gewogen.
Als je geen containers bij huis hebt omdat je in een appartement of flat woont, breng je je afval naar een (ondergrondse) verzamelcontainer. Het is dan niet mogelijk om een account aan te maken.
Wat moet ik doen als ik geen QR code heb ontvangen?
Na het aanmaken van een account ontvang je binnen 5 werkdagen de brief met de QR-code. Heb je na 5 werkdagen geen brief ontvangen, verwijder dan het account in de app via ‘Instellingen’ en maak een nieuw account aan. Je ontvangt dan (opnieuw) een brief met de QR-code.
Wat als ik het niet eens ben met de gewichten van mijn aangeboden afval?
Neem dan contact op met jouw gemeente. De gemeente neemt dan contact op met de databeheerder van het programma Diftar+. Omrin mag in het kader van privacy geen contact hebben met burgers over aangeboden gewichten.
Waar vind ik informatie van de gemeente Heerenveen over Diftar+?
Check de website van de gemeente: http://www.heerenveen.nl/wonen/afval/afval/
Zorgt het Diftar+ systeem niet voor meer zwerfafval?
De gemeente Heerenveen volgt de meldingen van zwerfafval nauwkeurig en zorgt voor goede voorlichting. Hiermee denkt de gemeente dat de toename van zwerfafval beperkt blijft. Dit blijkt ook uit andere gemeenten waar het Diftar+ systeem van toepassing is.